Свобода як евристичний принцип праворозуміння (філософсько-правове есе)
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
Анотація
Вопрос о взаимосвязи правопонимания и понимания свободы является вечной проблемой социального самоопределения человечества, трагический характер бытия которого очень часто определялся конкуренцией разных смыслов, заключенных (даже в «криминальном» значении этого слова) в феномене свободы. Именно природа права является универсальной онтологической основой для разрешения конфликта между субъективной свободой (свободой субъекта) и свободой социума. При
этом право не только отзеркаливает реальность как социальный образ хаоса свободы, но и дает возможность сконструировать новую реальность, новое пространство свободы, создать новые параметры ее интерпретации. И парадокс – само право превращается в одно из измерений свободы. Именно
свобода становится эвристическим движением к открытию в пределах права новой реальности, которая трансформирует уже существующие правовые ценности и нормативные механизмы. Возникает новая форма самоинтерпретации свободы – быть методом открытия нового в правовой реальности, нового как непредсказуемого и возможно опасного.
The issue of the interrelation between the understanding of the law and understanding of freedom is an eternal problem of the social self-determination of the mankind which tragic character of life has been often defined by the competition of the different senses concluded (even in «criminal» value of this word) in the phenomenon of freedom. The nature of the law has a universal ontologic basis for the resolution of conflict between the subjective freedom (freedom of the subject) and the freedom of society. Thus the law not only displays the reality as such as the social image of the chaos of freedom, but also enables to design the new reality, new space of freedom, to create new parameters of its interpretation. And paradoxically the law turns as one of measurements of freedom. Freedom becomes the heuristic movement to opening within the limits of the law of a new reality which transforms already existing legal values and normative mechanisms. There is a new form of self-interpretation of freedom is to be a method of opening of the new in the legal reality new as unpredictable and probably dangerous.
The issue of the interrelation between the understanding of the law and understanding of freedom is an eternal problem of the social self-determination of the mankind which tragic character of life has been often defined by the competition of the different senses concluded (even in «criminal» value of this word) in the phenomenon of freedom. The nature of the law has a universal ontologic basis for the resolution of conflict between the subjective freedom (freedom of the subject) and the freedom of society. Thus the law not only displays the reality as such as the social image of the chaos of freedom, but also enables to design the new reality, new space of freedom, to create new parameters of its interpretation. And paradoxically the law turns as one of measurements of freedom. Freedom becomes the heuristic movement to opening within the limits of the law of a new reality which transforms already existing legal values and normative mechanisms. There is a new form of self-interpretation of freedom is to be a method of opening of the new in the legal reality new as unpredictable and probably dangerous.
Опис
Теми
Філософія права та праворозуміння
Цитування
Свобода як евристичний принцип праворозуміння (філософсько-правове есе) / О.Б. Костенко // Проблеми філософії права. — 2006-2007. — Т. IV-V — С. 93-97. — укр.