Взаємодія між читачем та текстом у світлі пост-структуралізму: сучасні підходи до інтерпретації та аналізу художнього твору
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
Анотація
У статті аналізується розвиток літературної теорії у добу
пост-структуралізму (починаючи з 60-70-х років ХХ століття до
нашого часу). Зосереджено увагу на зміні філософсько-
літературознавчої парадигми з авторо-центричного та тексто-
центричного на читацько-центричний підхід до рецепції,
інтерпретації та аналізу тексту художньої літератури.
Проаналізовано особливості читацько-центричного підходу до
розуміння суті та мети читання та тлумачення художнього
тексту, зокрема, важливість врахування літературного та
життєвого досвіду читача у процесі читання та тлумачення твору.
Досліджено течії пост-структуралізму що орієнтуються на читача
як на центральну фігуру у сприйнятті та тлумаченні твору (теорія
рецептивної естетики, психоаналітична, феміністична,
культурологічна теорії). Автори доходять висновку, що
переосмислення ролі складових у співвідношенні автор-текст-читач у
другій половині ХХ століття на користь читача як спів-творця художнього тексту суттєво вплинула не лише на розвиток літературної теорії, а й позначилася на художній естетиці та авторському методі письменників-постмодерністів. Це, на думку авторів, має відобразитися на методиці викладання літератури у школі та закладах вищої освіти, спонукаючи до пошуку таких прийомів роботи, які спонукають до творчого читання, розвивають критичне мислення та сприяють рефлексії.
The article deals with the development of poststructuralist literary theory since the 60-70th of the 20th century up to our days. The authors concentrate upon the shift of philosophical and literary paradigm from the author-centered and text-centered to the reader-based approach to the reception, interpretation and analysis of the text of fiction. The peculiarities of the reader-centered approach to the understanding of the aim and essence of the act of the text reading and interpretation (in particular, the importance of the reader’s literary and life experience) are analyzed. The readercentered sub-movements of poststructuralist literary theory (reader response theory, psychoanalytic, feministic, cultural theories) are discussed.
The article deals with the development of poststructuralist literary theory since the 60-70th of the 20th century up to our days. The authors concentrate upon the shift of philosophical and literary paradigm from the author-centered and text-centered to the reader-based approach to the reception, interpretation and analysis of the text of fiction. The peculiarities of the reader-centered approach to the understanding of the aim and essence of the act of the text reading and interpretation (in particular, the importance of the reader’s literary and life experience) are analyzed. The readercentered sub-movements of poststructuralist literary theory (reader response theory, psychoanalytic, feministic, cultural theories) are discussed.
Опис
Теми
Літературознавство
Цитування
Взаємодія між читачем та текстом у світлі пост-структуралізму: сучасні підходи до інтерпретації та аналізу художнього твору / І. Безбородих, Н. Левицька // Філологічний дискурс: Зб. наук. праць. — 2019. — Вип. 9. — С. 9-15. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.