Вогник чистого серця, або мовотворчість Олеся Гончара на сторінках журналу "Радянська жінка"
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут української мови НАН України
Анотація
У статті проаналізовано мову прозових творів, а також
публіцистичний виступ-інтервʼю Олеся Гончара, які були
опубліковані в середині ХХ століття на сторінках журналу
«Радянська жінка».
Зроблено акцент на філософії мовомислення письменника і
публіциста, визначено характерні для його мовно-естетичного
канону ідеалеми. Зокрема, за матеріалами уривків із романів
«Тронка», «Собор», повісті «Бригантина» узагальнено засоби
створення словесного образу людини праці – жінки. Відзначено його
часову маркованість, поєднання народнорозмовного і книжного,
публіцистичного в ньому. Аналіз інтерв'ю виявив культуроцентризм,
гуманізм публіцистичного дискурсу О. Гончара, його відповідність
запитам часу, увагу письменника-мислителя до проблем екології,
миру, духовності, захисту рідної мови.
Принагідно відзначено, що онім «Гончар» використовуваний і як
складник лексикону кросвордів, що також підкреслює знаковість
постаті письменника в історії української культури.
The article analyzes the language of prose works, as well as the journalistic performance-interview of Oles Honchar, published in the middle of the twentieth century on the pages of the Soviet womanʼs magazine. The emphasis is placed on the philosophy of thinking of the writer and the publicist, the ideals characteristic of his linguistic and aesthetic canon are determined. In particular, based on the passages from the novels «The Tronka», «The Cathedral», the story «Brigantine» generalizes the means of creating a verbal image of a man of work – a woman. His timeliness, a combination of folk-speaking and book, journalistic in it, is noted. The analysis of the interview revealed the cultural center, humanism of the journalistic discourse of O. Honchar, his correspondence to the demands of time, the attention of the writerthinker to the problems of ecology, peace, spirituality, protection of the mother tongue. Accordingly, it is determined that Onion «Honchar» is also used as a component of the lexicon of crossword puzzles, which also emphasizes its character in the history of Ukrainian culture.
The article analyzes the language of prose works, as well as the journalistic performance-interview of Oles Honchar, published in the middle of the twentieth century on the pages of the Soviet womanʼs magazine. The emphasis is placed on the philosophy of thinking of the writer and the publicist, the ideals characteristic of his linguistic and aesthetic canon are determined. In particular, based on the passages from the novels «The Tronka», «The Cathedral», the story «Brigantine» generalizes the means of creating a verbal image of a man of work – a woman. His timeliness, a combination of folk-speaking and book, journalistic in it, is noted. The analysis of the interview revealed the cultural center, humanism of the journalistic discourse of O. Honchar, his correspondence to the demands of time, the attention of the writerthinker to the problems of ecology, peace, spirituality, protection of the mother tongue. Accordingly, it is determined that Onion «Honchar» is also used as a component of the lexicon of crossword puzzles, which also emphasizes its character in the history of Ukrainian culture.
Опис
Теми
Рецепція поглядів Олеся Гончара в історії української культури
Цитування
Вогник чистого серця, або мовотворчість Олеся Гончара на сторінках журналу "Радянська жінка" / М. Мамич // Культура слова. — 2018. — Вип. 88. — С. 68-78. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.