Лінгвопрагматичний і дидактичний потенціал гумористичних текстів у сучасних підручниках з української мови
Завантаження...
Файли
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут української мови НАН України
Анотація
У статті проаналізовано специфіку використання
гумористичних текстів у підручниках з української мови для 7 –
9 класів загальноосвітніх шкіл. Вказано на потребу врахування
фонового досвіду комунікантів під час навчання мови, особливостей
сміхової субкультури підлітків та хронологічної маркованості
цитованих гумористичних творів. При цьому зауважено, що
провідну роль у продукуванні сміхової культури відіграють засоби
масової комунікації. Підкреслено, що сучасна українська сміхова
культура реалізується також через карнавалізацію соціальної
реальності в Інтернеті – в соціальних мережах, різних віртуальних
співтовариствах і субкультурних утвореннях. Спостережено, що
дослідники відзначають особливу роль гумористичного мінітексту –
анекдоту, жарту чи усмішки – через символічність його змісту і
значний аксіологічно-креативний потенціал.
The article analyzes the specifics of the use of humorous texts in Ukrainian language textbooks for grades 7–9. Our attention was drawn to modern textbooks of comprehensive schools of well-known groups of authors – S. Ya. Yermolenko, V.T. Sychova, M.H. Zhuk; I.P. Yushchuk; O.V. Zabolotnyi, V.V. Zabolotnyi; O.M. Avramenko. These books have been successfully tested in the educational process, have been improved and supplemented. The argument in favor of just such an age category of students was that in adolescence, communication, self-knowledge and the identification of one’s place in society are of particular importance. The study of the lingual and pragmatic potential of humorous texts in Ukrainian language textbooks showed their didactic appeal and heuristic forcefulness not only in the practical consolidation of the learned linguistic information, but also in the formation of communicative experience and the development of students’ creative thinking. The ability to identify linguistic means of creating a comic, reception of chronologically marked humorous texts, understanding of the specificities of Ukrainian laugh culture will promote the harmonious entry of the student into the modern linguistic and cultural space.
The article analyzes the specifics of the use of humorous texts in Ukrainian language textbooks for grades 7–9. Our attention was drawn to modern textbooks of comprehensive schools of well-known groups of authors – S. Ya. Yermolenko, V.T. Sychova, M.H. Zhuk; I.P. Yushchuk; O.V. Zabolotnyi, V.V. Zabolotnyi; O.M. Avramenko. These books have been successfully tested in the educational process, have been improved and supplemented. The argument in favor of just such an age category of students was that in adolescence, communication, self-knowledge and the identification of one’s place in society are of particular importance. The study of the lingual and pragmatic potential of humorous texts in Ukrainian language textbooks showed their didactic appeal and heuristic forcefulness not only in the practical consolidation of the learned linguistic information, but also in the formation of communicative experience and the development of students’ creative thinking. The ability to identify linguistic means of creating a comic, reception of chronologically marked humorous texts, understanding of the specificities of Ukrainian laugh culture will promote the harmonious entry of the student into the modern linguistic and cultural space.
Опис
Теми
На допомогу вчителеві
Цитування
Лінгвопрагматичний і дидактичний потенціал гумористичних текстів у сучасних підручниках з української мови / А. Ганжа, Н. Галактіонова // Культура слова. — 2019. — Вип. 91. — С. 160-170. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.