Висвітлення історії України в шкільних підручниках Республіки Молдова
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут історії України НАН України
Анотація
У статті представлено аналіз молдовських підручників з історії в контексті висвітлення в них української тематики. Молдова — як країна-сусід України мала свій вплив на її історію, так само відбувався і зворотній процес.
Звичайно це знайшло своє відображення в дидактичній літературі Молдови, яка
сама пережила й переживає складний шлях політичних перетворень і національної консолідації, в тому числі і в питанні створення підручників, дискусій стосовно схеми й принципів презентації власного минулого. У молдовських
підручниках українська тематика представлена в сюжетах, що відображають
спільні моменти історії. Цікавим видається, яким чином хрестоматійні і добре
відомі історичні події, процеси відображено в дидактичних текстах, а отже
домінують в суспільній свідомості сусідньої держави, історія якої, попри
сусідство, навіть для українських істориків, залишається маловідомою.
The article presents an analysis of Moldovan textbooks of history in the context of coverage of Ukrainian subjects in them. Moldova — as a neighboring country of Ukraine had its influence on its history, the same process was taking place. This is, of course, reflected in the didactic literature of Moldova, which itself has experienced and is undergoing a difficult path of political transformation and national consolidation, including the question of the creation of textbooks, discussions on the scheme and principles of presenting their own past. In Moldovan textbooks, Ukrainian subjects are presented in episodes that reflect the common moments of history. It seems interesting how the textbooks and well-known historical events, processes are reflected in didactic texts, and therefore dominate at the public consciousness of the neighboring state, whose history, despite the neighborhood, even for Ukrainian historians, remains little known.
The article presents an analysis of Moldovan textbooks of history in the context of coverage of Ukrainian subjects in them. Moldova — as a neighboring country of Ukraine had its influence on its history, the same process was taking place. This is, of course, reflected in the didactic literature of Moldova, which itself has experienced and is undergoing a difficult path of political transformation and national consolidation, including the question of the creation of textbooks, discussions on the scheme and principles of presenting their own past. In Moldovan textbooks, Ukrainian subjects are presented in episodes that reflect the common moments of history. It seems interesting how the textbooks and well-known historical events, processes are reflected in didactic texts, and therefore dominate at the public consciousness of the neighboring state, whose history, despite the neighborhood, even for Ukrainian historians, remains little known.
Опис
Теми
Проблеми історії ХХ–ХХІ ст.
Цитування
Висвітлення історії України в шкільних підручниках Республіки Молдова / С. Батурина // Український історичний збірник. — 2019. — Вип. 21. — С. 167-176. — Бібліогр.: 18 назв. — укр.