Відображення в пресі культурно-освітнього руху та громадсько-політичних буднів діячів еміграції третьої хвилі
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
Анотація
У статті опубліковано бібліографічні дані про наявні у фондах відділу зарубіжної україніки Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (далі – ВЗУ ІК НБУВ) періодичні видання, у яких містяться різножанрові публікації про явище третьої хвилі еміграції українців за межі СРСР після Другої світової війни. Проаналізовано виявлені публікації на предмет причин і розвитку явища третьої хвилі еміграції. Здійснено порівняння еміграційних рухів другої і третьої хвиль за географічною ознакою: умови перебування емігрантів у країнах Західної Європи та США і Канади. Уведено в науковий обіг прізвища представників української діаспори, що переймалися питанням третьої хвилі еміграції. Опубліковано перелік періодичних видань, що є першоджерелами інформації про явище повоєнної еміграції українців за межі СРСР. З’ясовано, які ознаки були об’єднавчими для емігрантів другої і третьої хвиль, а також ті, що відрізняли їх між собою.
The purpose of the article is to give information about the Foreign Ukrainica magazine collections preserved at the V. Vernadskyi National Library of Ukraine. Attention is focused on the publications written by Ukrainian migrants of the second and third waves. Among 18,012 documents kept in the Foreign Ukrainica archives, there are 13,899 periodicals (it is nearly 467 item names) published abroad by the Ukrainian diaspora. We have separated 35 published works about the third wave of Ukrainian emigration during 1946–1956 according to the topic, time borders, and magazine category. Most of them (11 examples) have been printed in Germany, 9 of them are from Canada, 8 articles have been written in the USA, 4 in Austria, the rest 4 are from Italy, Belgium, and Great Britain. Data comparison is the next step we have taken. As a result, we have ascertained the main differences between Ukrainian migrants of the second (till World War II) and third (after World War II) waves. Primarily, it is an educational question: the second wave migrants have studied abroad, but the migrants of the third wave received a degree from the Soviet Union Universities. Secondly, a political position of the second wave migrants is liberal and patriotic, contrary to the communist one, belonging to Ukrainian migrants of the third wave. The third point is social unity of the second wave representatives on the one hand and social-cultural conflict of the third wave migrants on the other. Religious question is also a very important issue. The third wave migrants belong to the followers of the Eastern Orthodox Church and the Roman Catholic. Another urgent problem of the third wave of Ukrainian emigration is the comprehension, which countries have the most helpful policy concerning Ukrainian migrants after 1946. So, we have understood that Canada is the most loyal to Ukrainians. But in Western Europe, the situation is rather complicated than an optimistic one. Ukrainian migrants in Germany, Belgium, Italy, and Austria can’t find a good job without the correct social and union support because of the post-war unemployment. Another problem is a black PR produced by Russian chauvinists against Ukrainians.
The purpose of the article is to give information about the Foreign Ukrainica magazine collections preserved at the V. Vernadskyi National Library of Ukraine. Attention is focused on the publications written by Ukrainian migrants of the second and third waves. Among 18,012 documents kept in the Foreign Ukrainica archives, there are 13,899 periodicals (it is nearly 467 item names) published abroad by the Ukrainian diaspora. We have separated 35 published works about the third wave of Ukrainian emigration during 1946–1956 according to the topic, time borders, and magazine category. Most of them (11 examples) have been printed in Germany, 9 of them are from Canada, 8 articles have been written in the USA, 4 in Austria, the rest 4 are from Italy, Belgium, and Great Britain. Data comparison is the next step we have taken. As a result, we have ascertained the main differences between Ukrainian migrants of the second (till World War II) and third (after World War II) waves. Primarily, it is an educational question: the second wave migrants have studied abroad, but the migrants of the third wave received a degree from the Soviet Union Universities. Secondly, a political position of the second wave migrants is liberal and patriotic, contrary to the communist one, belonging to Ukrainian migrants of the third wave. The third point is social unity of the second wave representatives on the one hand and social-cultural conflict of the third wave migrants on the other. Religious question is also a very important issue. The third wave migrants belong to the followers of the Eastern Orthodox Church and the Roman Catholic. Another urgent problem of the third wave of Ukrainian emigration is the comprehension, which countries have the most helpful policy concerning Ukrainian migrants after 1946. So, we have understood that Canada is the most loyal to Ukrainians. But in Western Europe, the situation is rather complicated than an optimistic one. Ukrainian migrants in Germany, Belgium, Italy, and Austria can’t find a good job without the correct social and union support because of the post-war unemployment. Another problem is a black PR produced by Russian chauvinists against Ukrainians.
Опис
Теми
Історіографічні огляди
Цитування
Відображення в пресі культурно-освітнього руху та громадсько-політичних буднів діячів еміграції третьої хвилі / Х. Астапцева // Народна творчість та етнологія. — 2020. — № 1. — С. 107–120. — Бібліогр.: 28 назв. — укр.