Забезпечення культурно-освітніх потреб національних меншин та етнічних груп в Україні
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
Анотація
У статті досліджується питання забезпечення культурно-освітніх потреб національних меншин та етнічних груп в Україні на засадах демократії і толерантності, доброзичливого ставлення українців до малих іноетнічних вкраплень представників різних етносів. Особлива увага приділяється забезпеченню національних меншин засобами масової інформації, виданню підручників та словників, створенню музеїв, підтримці різних культурних заходів (як-от фестивалі народної творчості), презентації національної кухні тощо. Метою роботи є чіткіше визначити кількість національних меншин та етнічних груп, показати державну турботу про збереження їхньої культурної ідентичності, прагнення до інтеграції українського суспільства. Методологічну основу становлять принципи історизму та об’єктивності; застосовано статистичний, історико-порівняльний методи та етнографічне спостереження, метод польового дослідження, що активно використовується в культурологічній практиці. Наукова новизна полягає в розкритті справжньої картини співжиття різних етнічних груп та толерантне ставлення до людей різного віросповідання, національної належності. Спростовуються політичні спекуляції щодо міжетнічних процесів на території України. Здійснено уточнення понятійного апарату щодо класифікації іноетнічних груп в Україні. Висновки мають кілька важливих акцентів щодо державної політики до етнічних груп, яка побудована на засадах рівності і права, на сприянні в підготовці навчально-освітніх програм у вивченні рідної мови для етнічних груп, відродження культур на основі взаємоповаги. Наголошено на тому, що ідеї добра, толерантного ставлення до людей, етносів, культур повинні домінувати в новій моделі науки, освіти та концепціях державотворення. Без усвідомлення цінності культурного різноманіття не можливі нові імпульси розвитку та стабілізації у світі. Підкреслено, що міжнародні документи про захист і права національних меншин широко передбачають інтеграцію їх до населення більшості країни, їхньої участі в державотворенні й повазі до кожної особи незалежно від раси, національності, до мирного співжиття.
The article deals with the problem of supporting the cultural and educational needs of national minorities and ethnic groups in Ukraine on the basis of democracy, tolerance, and benevolence towards representatives of other ethnic groups. Particular attention is paid to providing mass communication for national minorities, publishing manuals and dictionaries, organizing museums, supporting different cultural events, for example folk festivals, presentations of ethnic cuisine, etc. The purpose of the article is to determine the number of national minorities and ethnic groups to show the state efforts in supporting preservation of their cultural identity and in integration of the Ukrainian society as well. The research methodology is based on the historical and objectivity methods; also, the author has applied statistics, comparative historical methods, ethnographic observation, and field studies, which are widely used in cultural research. The scientific novelty of the research is a truthful overview of the coexistence of different ethnic groups and tolerant attitudes towards people of different confessions and nationalities. Political speculations concerning interethnic processes in Ukraine are being denied. The author has specified and improved definitions concerning the classification of different ethnic groups in Ukraine. The results are focused on the state policy towards ethnic groups, which is based on the principles of equality and justice, state support in the creation of educational programs for learning native languages by representatives of ethnic groups, and revival of their cultures in the spirit of mutual respect. It is emphasized that the ideas of kindness-tolerant attitudes towards people, ethnic groups, and cultures should dominate in a new model of science, education, and state-building concepts as well. New impulses of development and stabilization in the world are impossible without awareness of the value of cultural diversity. The author underlined that international documents on the rights of national minorities provide their integration into the larger population of the country, their participation in the state-building processes, and peaceful coexistence and respect to every person regardless of race or nationality.
The article deals with the problem of supporting the cultural and educational needs of national minorities and ethnic groups in Ukraine on the basis of democracy, tolerance, and benevolence towards representatives of other ethnic groups. Particular attention is paid to providing mass communication for national minorities, publishing manuals and dictionaries, organizing museums, supporting different cultural events, for example folk festivals, presentations of ethnic cuisine, etc. The purpose of the article is to determine the number of national minorities and ethnic groups to show the state efforts in supporting preservation of their cultural identity and in integration of the Ukrainian society as well. The research methodology is based on the historical and objectivity methods; also, the author has applied statistics, comparative historical methods, ethnographic observation, and field studies, which are widely used in cultural research. The scientific novelty of the research is a truthful overview of the coexistence of different ethnic groups and tolerant attitudes towards people of different confessions and nationalities. Political speculations concerning interethnic processes in Ukraine are being denied. The author has specified and improved definitions concerning the classification of different ethnic groups in Ukraine. The results are focused on the state policy towards ethnic groups, which is based on the principles of equality and justice, state support in the creation of educational programs for learning native languages by representatives of ethnic groups, and revival of their cultures in the spirit of mutual respect. It is emphasized that the ideas of kindness-tolerant attitudes towards people, ethnic groups, and cultures should dominate in a new model of science, education, and state-building concepts as well. New impulses of development and stabilization in the world are impossible without awareness of the value of cultural diversity. The author underlined that international documents on the rights of national minorities provide their integration into the larger population of the country, their participation in the state-building processes, and peaceful coexistence and respect to every person regardless of race or nationality.
Опис
Теми
З історії науки та культури
Цитування
Забезпечення культурно-освітніх потреб національних меншин та етнічних груп в Україні / В. Борисенко // Народна творчість та етнологія. — 2020. — № 3. — С. 28-44. — Бібліогр.: 21 назв. — укр.