Міф і сновидіння в традиційній культурі українців (за матеріалами замовлянь)

Завантаження...
Ескіз

Дата

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України

Анотація

У статті досліджено семантику сновидінь, що сприймаються як засіб містичного обміну інформацією між «цим» і «тим» світами. Згідно з народними віруваннями, людина не здатна свідомо впливати на сновидіння, оскільки вони – прерогатива вищих сил. Важливою є також прогностична функція сновидіння. Саме прогнозування майбутнього спонукає до його моделювання, тобто які дії / слова необхідно виконати / промовити, щоб приснилося потрібне сновидіння. У цьому аспекті цікавими видаються обряди чарування. На окрему увагу заслуговують віщі сни, які вписуються в систему бінарних протиставлень. Смислові шаблони згруповано за загальними ознаками з маркуванням + / –. Знаковими є також сновидіння про покійників. Особливо це стосується сюжетних сновидінь, які тлумачяться як індивідуальні послання. Містичний зв’язок із пращурами, тілесна нерухомість того, хто спить, пояснюють, чому сон мислився як тимчасова смерть. Із цим пов’язані захисні дії, коли місце сну «опечатували» за допомогою сакральних предметів / дій, а також магічних текстів.
В статье исследована семантика сновидений, которые воспринимаются как средство мистического обмена информацией между «этим» и «тем» мирами. Согласно народным верованиям, человек не способен сознательно влиять на сновидение, поскольку они являются прерогативой высших сил. Важной является также прогностическая функция сновидения. Именно прогнозирование будущего и побуждает к его моделированию, то есть какие действия / слова необходимо выполнить / сказать, чтобы приснилось нужное сновидение. В этом аспекте интересными кажутся обряды чарования. Особенного внимания заслуживают вещие сны, которые вписываются в систему бинарных противопоставлений. Смысловые шаблоны группируются по общим признакам с маркировкой + / –. Знаковыми являются также сновидения о покойниках. Особенно это касается сюжетных сновидений, которые истолковываются как индивидуальные послания. Мистическая связь с предками, телесная неподвижность того, кто спит, объясняют, почему сон представлялся как временная смерть. С этим связаны защитные действия, когда место сна «опечатывали» с помощью сакральных предметов / действий, а также магических текстов.
The semantics of dreams are perceived as the means of mystic information exchange between this and that worlds. According to folk beliefs, the person is not able to have an influence on dreams consciously, as they are the right of the higher forces. The prognostic function of dreams is also important. Just the prognostics of the future incite to its modelling, i., what actions/words should be executed/said, the necessary thing to be dreamt. Charming rites seem to be interesting according to this point. Special attention should be paid to the prophetic dreams, which are a part of a system of binary oppositions. Significant patterns are classified according to the general features with the marking + / –. Dreams about dead men are also significant. It is especially concerning that dreams with a plot are interpreted as individual messages. Mystical connection with the ancestors, corporal immobili ty of the sleeping person can explain why the dream was thought of as a temporary death. Protective actions, when the place of sleep was sealed with the help of sacred objects/actions, and also magical texts, are connected with this fact.

Опис

Теми

Розвідки за матеріалами польових етнографічних досліджень

Цитування

Міф і сновидіння в традиційній культурі українців (за матеріалами замовлянь) / А. Темченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2015. — Вип. 14(17). — С. 141-151. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced