Без офіціозу: особливості евристичного мислення Максима Рильського як керівника академічного інституту
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
Анотація
У статті йдеться про особливості евристичного мислення Максима Рильського як очільника академічної установи – Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії (далі – ІМФЕ), де він працював упродовж 1944–1964 років і який згодом було названо його ім’ям. В основі публікації – документальні джерела (ego-документи), що стосуються організації наукової та видавничої діяльності, а також праць і публічних виступів окремих співробітників ІМФЕ: це відгук про лекцію українського кобзаря Михайла Полотая «Мистецтво кобзарів і українська народна пісня в творчості Гоголя», записка М. Рильського, адресована Павлові Даниловичу Павлію з приводу підготовки до друку перших двох томів видання «Наукові записки Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії АН УРСР» (1941–1945), записка М. Рильського до Федора Івановича Лаврова щодо публікації статті Філарета Колесси «Юрій Матвійович Соколов», текст чумацької пісні, записаної М. Рильським з пам’яті, рецензія на статтю Олексія Дея «Іван Франко про характер українського фольклору», стаття М. Рильського «Шевченко в народній творчості», лист М. Рильського на захист фольклориста й літературознавця Марка Плісецького, фотокопія вірша М. Рильського «Новорічне», фото М. Рильського 1960‑х років (у садку біля його садиби в Києві).
This article deals with peculiarities of Maksym Rylskyi’s heuristic thinking as the head of an academic institute – the Institute of Art Studies, Folklore and Ethnography (hereinafter – IASFE), where he worked from 1944 to 1964, and which was later named after him. This publication is based on documentary sources (ego-documents) related to the organization of scientific and publishing activities, as well as works and public speeches by individual IASFE research workers: namely, a review on the lecture by the Ukrainian kobzar Mykhaylo Polotay The Art of Kobzars and Ukrainian Folk Songs in Gogol’s Works; a Maksym Rylskyi’s note addressed to Pavlo Danylovych Pavliy apropos of the preparation for publishing the first and second volumes of the edition Scientific Notes of the Institute of Art Studies, Folklore and Ethnography of the Ukrainian SSR’s Academy of Sciences (1941 to 1945); a Maksym Rylskyi’s note to Fedir Ivanovych Lavrov concerning the publication of Filaret Kolessa’s article Yuriy Matviyovych Sokolov; a text of a Chumak song written by Maksym Rylskyi from memory; a review on Oleksiy Dey’s article Ivan Franko on the Nature of Ukrainian Folklore; a Maksym Rylskyi’s article Shevchenko in Folk Art; a Maksym Rylskyi’s letter in defense of a folklorist and literary scholar Mark Plisetskyi; a photocopy of Maksym Rylskyi’s piece of poetry New Year’s; and a 1960s Maksym Rylskyi’s photo (taken in the garden by his house in Kyiv).
This article deals with peculiarities of Maksym Rylskyi’s heuristic thinking as the head of an academic institute – the Institute of Art Studies, Folklore and Ethnography (hereinafter – IASFE), where he worked from 1944 to 1964, and which was later named after him. This publication is based on documentary sources (ego-documents) related to the organization of scientific and publishing activities, as well as works and public speeches by individual IASFE research workers: namely, a review on the lecture by the Ukrainian kobzar Mykhaylo Polotay The Art of Kobzars and Ukrainian Folk Songs in Gogol’s Works; a Maksym Rylskyi’s note addressed to Pavlo Danylovych Pavliy apropos of the preparation for publishing the first and second volumes of the edition Scientific Notes of the Institute of Art Studies, Folklore and Ethnography of the Ukrainian SSR’s Academy of Sciences (1941 to 1945); a Maksym Rylskyi’s note to Fedir Ivanovych Lavrov concerning the publication of Filaret Kolessa’s article Yuriy Matviyovych Sokolov; a text of a Chumak song written by Maksym Rylskyi from memory; a review on Oleksiy Dey’s article Ivan Franko on the Nature of Ukrainian Folklore; a Maksym Rylskyi’s article Shevchenko in Folk Art; a Maksym Rylskyi’s letter in defense of a folklorist and literary scholar Mark Plisetskyi; a photocopy of Maksym Rylskyi’s piece of poetry New Year’s; and a 1960s Maksym Rylskyi’s photo (taken in the garden by his house in Kyiv).
Опис
Теми
Фольклористично-етнологічні здобутки Максима Рильського: перекладацька, науково-видавнича та дослідницька діяльність
Цитування
Без офіціозу: особливості евристичного мислення Максима Рильського як керівника академічного інституту / Т. Шевчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2020. — Вип. 19(22). — С. 83–85. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.