Специфика формирования ценностей массовой культуры (на примере массовой литературы и телевизионного сериала)

Завантаження...
Ескіз

Дата

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Кримський науковий центр НАН України і МОН України

Анотація

В статье исследуется процесс выстраивание ценностной координации массовой культуры, алгоритма поведения массового человека в процессе формирования ценностей в таких культурных индустриях, как массовая литература и телевидение – на примере телевизионного сериала. В последнее время идёт переосмысление прежних жизненных ценностей и замена их на новые. В массовой культуре наметилась тенденция, ориентируемая не на индивидуальное творчество, а на процессы потребления. Индивидуальный комфорт наделяется высшей ценностью, преобладает сверхиндивидуализм. Однако стоит обратить внимание на тот факт, что усредненность мировосприятия такого человека приводят к искаженным формам самоутверждения.
У статті досліджується процес вибудовування ціннісної координації масової культури, алгоритму поведінки масової людини в процесі формування цінностей в таких культурних індустріях, як масова література і телебачення. Останнім часом йде переосмислення колишніх життєвих цінностей і заміна їх на нові. Масова культура орієнтується не на індивідуальну творчість, а на процеси споживання. Iндивідуальне буття наділяється вищою цінністю, а світ розглядається як чужий, переважає сверхіндівідуалізм, життя людини орієнтована на самоактуалізацію кожної особистості. Однак посередність світосприйняття такої людини призводять до спотвореним формам самоутвердження.
This article explores the process of marketization of mass culture, building the value of coordination of mass culture, mass human behavior of the algorithm in the process of formation of values in cultural industries such as popular literature and television. Recently goes rethinking previous life valueand replacing them with new ones. Thanks to the media in modern society, dominated by anti-values (self-centeredness, neglect of work, for the elderly). While the original values (morality, mutual support, hard work) lose their relevance. Turn toward individualism, the crisis monistic doctrines, normative ethics, totalitarian societies, religious orthodoxy, has created a modern value-personalism, the individual being endowed with the highest value, and the world is seen as someone else's, is dominated sverhindividualizm and narcissism, human life is focused on self-actualization of each individual. Vulgarity and averaging worldview that person lead to distortions samoutverzhdeniya. Popular culture focuses not on individual creativity, and the processes of consumption, where the choice of goods, services and ways of activity determined by the ratio between the mass demand and adequate sentence him, this consumption fits in the scheme of human emancipation, and in the framework of total management and his needs.

Опис

Теми

Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ

Цитування

Специфика формирования ценностей массовой культуры (на примере массовой литературы и телевизионного сериала) / А.В. Норманская // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 276. — С. 59-62. — Бібліогр.: 11 назв. — рос.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced