Повітові училища України: мережа та система управління (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
Завантаження...
Файли
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут історії України НАН України
Анотація
Проаналізовано нормативно-правову базу, що регулювала процес розвитку
повітових училищ у Російській імперії в другій половині ХІХ — на початку
ХХ ст. Основну увагу акцентовано на аналізі специфіки управління початковими
навчальними закладами, які діяли в українських містах. Розкрито вплив на цей
процес міністерського чиновництва та місцевої адміністрації. Простежено
зміни штатного розпису та фінансування, особливості адміністративного та
інспекторського нагляду за учнями. Суттєву увагу акцентовано на специфіці
компетенції керівництва повітових училищ, кадрових змінах, фінансових питаннях, доброчинних ініціативах та ін. Представлена інформація дозволяє на
прикладі повітових училищ України відтворити процес функціонування цього
типу навчальних закладів, організацію у них навчально-виховного процесу,
особливості реорганізації у прогімназії та міські училища. На основі нормативних актів автором визначено правовий статус повітових училищ українських губерній в досліджуваний період, розкрито принципи їх діяльності,
загальне місце в системі освіти Російської імперії. Представлено відомості про
матеріальну базу, умови відкриття та діяльності повітових училищ.
A normative-legal base that regulated the process of creation and development of schools of uyezd in the Russian empire is analyzed (the second half of the ХІХ — beginning of ХХ cent.). Basic attention is paid to the analysis of specific management of primary educational establishments that operated in Ukrainian cities. Influence on this process by ministerial officials and local administrations is found out. Changes in list of members of the staff, funding of were found besides, features of administrative and inspecting supervision of pupils were noticed. Main attention is paid to competence of leaders, staff changes, financial issues, charitable initiatives etc. The provides information allow on the example of the schools of uyezds of Ukrainian to reconstruct the process of establishment of the school, typical for Russian Empire of those times, the organization of educational process. Legal status of schools of uyezds of Ukrainian, the principles of their organization and activity, their place in the educational system of the Russian Empire are defined on the basis of legislation. Information about the facilities, the terms of schools activity are provided.
A normative-legal base that regulated the process of creation and development of schools of uyezd in the Russian empire is analyzed (the second half of the ХІХ — beginning of ХХ cent.). Basic attention is paid to the analysis of specific management of primary educational establishments that operated in Ukrainian cities. Influence on this process by ministerial officials and local administrations is found out. Changes in list of members of the staff, funding of were found besides, features of administrative and inspecting supervision of pupils were noticed. Main attention is paid to competence of leaders, staff changes, financial issues, charitable initiatives etc. The provides information allow on the example of the schools of uyezds of Ukrainian to reconstruct the process of establishment of the school, typical for Russian Empire of those times, the organization of educational process. Legal status of schools of uyezds of Ukrainian, the principles of their organization and activity, their place in the educational system of the Russian Empire are defined on the basis of legislation. Information about the facilities, the terms of schools activity are provided.
Опис
Теми
Проблеми історії XIX–XXI ст.
Цитування
Повітові училища України: мережа та система управління (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.) / В. Милько // Український історичний збірник. — 2017. — Вип. 19. — С. 124-135. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.