Графіка Андрія Левицького
Завантаження...
Файли
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
Анотація
Андрій Левицький – цікавий сучасний український графік, широко відомий як в Україні, так і за кордоном, володар низки престижних міжнародних відзнак за найкращі твори в галузі графічного мистецтва. На межі 1980–1990-х років художник виконав серію офортів, присвячених Києву, де поєднав загальновідомі архітектурні пам’ятки із символічними та алегоричними образами («Будинок Городецького», «Київська Лавра», «Андріївська церква», «Богородиця» (усі – 1987–1990 рр.)). Тему було продовжено в серіях «Мій Київ-1» та «Мій Київ-2» (об. – 1996). Найвиразнішими творами Андрія Левицького стали «панорами» – довгі горизонтальні фризи, техніку виконання яких митець визначає як інталіо («Road to Town», «Love Comes in The Town» (об. – 2002), «Talking to myself» (2004), «Pine Spirit», «Dreamscape» (2005)); різновидом «панорами» можна вважати також вертикальний «сувій» («Geografica Nova» (2007)). «Панорами» є своєрідними уявними пейзажами, в яких фентезійна архітектура гармонійно поєднується з прекрасними природними мотивами, особливе місце серед яких належить улюбленим графіком деревам. Також «панорами» містять численні музичні асоціації, натяки на особисті спогади та враження автора, що надає їм особливої відвертості та інтимності. Тематично до «панорам» примикає й робота «Мій острів» (2010). Тема техніки, яка підкорює різні стихії – землю, воду, повітря – але при тому не псує та не знищує навколишнє середовище, а радше стає його продовженням та органічною частиною, виникає в інталіо «Railroad», «АВІА», «Комети», «Польоти» (усі – 2009), «Aerostation» (2013), серіях «Вітрильники» (2017) і «Вітрильники-2» (2018). Чимало творів Андрія Левицького присвячено також деревам («Дерево» (2013), «My Trees», «My Life» (об. – 2014), «My Greece» (2018), «Дерево жука. Сад» (2019)). Своєрідний підсумок своєму розумінню гармонії художник підводить в аркушах «Гіпопотам і ромашка» (2012) і «Равлик» (2013), де всі без виключення живі мешканці землі, а також вітрильники та ретро-літаки, співіснують у щільному, але мирному та дружньому сусідстві.
Andriy Levytskyi is an interesting modern Ukrainian graphic artist, widely known both in Ukraine and abroad, a winner of a number of prestigious international awards for the best works in the field of graphic art. The artist has performed a series of etchings devoted to Kyiv at the turn of the 1980s – 1990s, combining well-known architectural monuments with symbolic and allegorical images (The House of Horodetskyi, Kyiv Lavra, St. Andrew’s Church, Theotokos (all of 1987–1990)). The theme is continued in the series My Kyiv-1 and My Kyiv-2 (both in 1996). Panoramas have become the most expressive works of Andriy Levytskyi. These are long horizontal friezes, which technique is defined by the artist as intaglio (Road to Town, Love Comes in The Town (both of 2002), Talking to Myself (2004), Pine Spirit, Dreamscape (2005)); a vertical “scroll” can also be considered as a kind of “panorama” (Geografica Nova (2007)). Panoramas are considered a peculiar kind of imaginary landscape, where fantasy architecture is combined harmoniously with beautiful natural motifs. A special place among them belongs to trees beloved by the graphic artist. Panoramas also contain numerous musical associations, allusions to personal memories, and impressions of the author, that lend them a special sincerity and intimacy. The work My Island (2010) also belongs to the Panoramas thematically. The topic of technical devices, which conquer various elements – earth, water, air – but do not spoil or destroy the environment, but rather become its continuation and integral part, appears in the intaglio Railroad, AVIA, Comets, Flights (all of 2009), Aerostation (2013), in the series Sailers (2017) and Sailboats-2 (2018). Quite a few works of Andriy Levytskyi are also dedicated to trees (Tree (2013), My Trees, My Life (both of 2014), My Greece (2018), Beetle’s Tree. Garden (2019)). The artist sums up his understanding of harmony in the sheets Hippo and Chamomile (2012) and Snail (2013), where all living inhabitants of the earth without exception, as well as sailors and retro planes, coexist in a close but peaceful and friendly neighborhood.
Andriy Levytskyi is an interesting modern Ukrainian graphic artist, widely known both in Ukraine and abroad, a winner of a number of prestigious international awards for the best works in the field of graphic art. The artist has performed a series of etchings devoted to Kyiv at the turn of the 1980s – 1990s, combining well-known architectural monuments with symbolic and allegorical images (The House of Horodetskyi, Kyiv Lavra, St. Andrew’s Church, Theotokos (all of 1987–1990)). The theme is continued in the series My Kyiv-1 and My Kyiv-2 (both in 1996). Panoramas have become the most expressive works of Andriy Levytskyi. These are long horizontal friezes, which technique is defined by the artist as intaglio (Road to Town, Love Comes in The Town (both of 2002), Talking to Myself (2004), Pine Spirit, Dreamscape (2005)); a vertical “scroll” can also be considered as a kind of “panorama” (Geografica Nova (2007)). Panoramas are considered a peculiar kind of imaginary landscape, where fantasy architecture is combined harmoniously with beautiful natural motifs. A special place among them belongs to trees beloved by the graphic artist. Panoramas also contain numerous musical associations, allusions to personal memories, and impressions of the author, that lend them a special sincerity and intimacy. The work My Island (2010) also belongs to the Panoramas thematically. The topic of technical devices, which conquer various elements – earth, water, air – but do not spoil or destroy the environment, but rather become its continuation and integral part, appears in the intaglio Railroad, AVIA, Comets, Flights (all of 2009), Aerostation (2013), in the series Sailers (2017) and Sailboats-2 (2018). Quite a few works of Andriy Levytskyi are also dedicated to trees (Tree (2013), My Trees, My Life (both of 2014), My Greece (2018), Beetle’s Tree. Garden (2019)). The artist sums up his understanding of harmony in the sheets Hippo and Chamomile (2012) and Snail (2013), where all living inhabitants of the earth without exception, as well as sailors and retro planes, coexist in a close but peaceful and friendly neighborhood.
Опис
Теми
З історії та теорії науки
Цитування
Графіка Андрія Левицького / О. Ламонова // Народна творчість та етнологія. — 2022. — № 1. — С. 46-57. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.