«Николаєва» братів Прилипчанів – вершина світового традиційного інструменталізму
Завантаження...
Файли
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
Анотація
Серед феноменальних явищ традиційної музичної культури українців, поряд із прадавніми виявами музично-героїчної епіки (билини й думи), відомою на весь світ культурою гуртового співу (календарні й обрядово-ритуальні наспіви, лірико-підголоскові пісні), особливе місце займають інструментальні награвання пастівницького побуту, особливо широкоформатні рекреативні інструментально-танцювальні дійства. У цьому дослідженні на прикладі унікальної гуцульської «игри» на трьох однорідних інструментах, де три основні функції (мелодія, «контра» / «секунд» і «бас») відтворюються на трьох народних скрипках родинним гуртом у складі трьох рідних братів (відповідно Спиридон, Кирило та Лука Прилипчани), аналізується форма складної за структурно-типологічною будовою та розгорнутою за політематичною конструкцією композиції коломийково-«гуцулкового» складу, що має назву «Николаєва». Це дає всі підстави висувати зазначений твір, як і загалом усю традицію широкоформатного ансамблево-скрипкового виконавства українських горян (гуцулів і бойків), на розгляд Комісії ЮНЕСКО з нематеріальної спадщини як витвір традиційної культури, що є надбанням усього людства.
Instrumental performance of pastoral songs, especially in large-format recreational instrumental and dance activities, occupies a peculiar place among the unusual phenomena of traditional musical culture of Ukrainians alongside the ancient manifestations of musical-heroic epics—bylynas and dumas—and the renowned culture of group singing—calendar and ceremonial-ritual melodies and lyrical-sub-vocal songs. In this article, on the basis of a unique Hutsul «performance» on three homogeneous instruments, where the three main functions (melody, «contra» / «second», and «bass») are executed on three folk violins by a family group of three brothers, respectively—Spyrydon, Kyrylo, and Luka Prylypchany—the form of a construction complex in structure and typology recreated the work from Kolomyia of Hutsul composition—Nykolaieva is analyzed. It gives all grounds to put forward the mentioned work, as well as the whole tradition of a large-scale ensemble-violin performance of the Ukrainian highlanders—the Hutsuls and the Boykos—for consideration to the UNESCO Commission on Intangible Heritage as a work of traditional culture that is the property of all mankind.
Instrumental performance of pastoral songs, especially in large-format recreational instrumental and dance activities, occupies a peculiar place among the unusual phenomena of traditional musical culture of Ukrainians alongside the ancient manifestations of musical-heroic epics—bylynas and dumas—and the renowned culture of group singing—calendar and ceremonial-ritual melodies and lyrical-sub-vocal songs. In this article, on the basis of a unique Hutsul «performance» on three homogeneous instruments, where the three main functions (melody, «contra» / «second», and «bass») are executed on three folk violins by a family group of three brothers, respectively—Spyrydon, Kyrylo, and Luka Prylypchany—the form of a construction complex in structure and typology recreated the work from Kolomyia of Hutsul composition—Nykolaieva is analyzed. It gives all grounds to put forward the mentioned work, as well as the whole tradition of a large-scale ensemble-violin performance of the Ukrainian highlanders—the Hutsuls and the Boykos—for consideration to the UNESCO Commission on Intangible Heritage as a work of traditional culture that is the property of all mankind.
Опис
Теми
Розвідки та матеріали
Цитування
«Николаєва» братів Прилипчанів – вершина світового традиційного інструменталізму / М. Хай // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2022. — Вип. 21(24). — С. 125–146. — Бібліогр.: 16 назв. — укр.