Семантика традиційної вишивки на одязі українців у фольклорі: сучасний погляд
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
Анотація
У пошуках семантики традиційної української вишивки на одязі поки що значних успіхів досягти не вдається. На нашу думку, ця проблема пов’язана з іншою – як і чому вишивка на традиційному одязі українців з’явилася взагалі? Тож спробуємо намітити шлях пошуку, пов’язаний із фольклорними текстами, у рамках підходу, названого «соціальним життям речей», ґрунтуючись на результатах досліджень американських культуралістів Ф. Боаса і А. Кребера, а також близьких до них, хоч і еволюціоністів, Л. Штернберга та українця К. Широцького. Вони продемонстрували, як ґенеза вишивки на одязі йшла від піктограм зі складною міфологічно-світоглядною чи ритуально-магічною семантикою, зміст якої первинно був зрозумілий усім членам спільноти, до оздоблення власне декоративним орнаментом. Означена ґенеза і розвиток декоративного оздоблення простежується й на інших реаліях матеріальної культури: посуді, житлі, предметах інтер’єру, знаряддях, зброї тощо різних народів Північної та Південної Америки, Сибіру, Індокитаю, Індонезії, Китаю, Японії та інших країн і частин світу. Поява вишивки на одязі пов’язана з її важливими знаковими функціями: включення вбрання до існуючої картини світу, шляхом його семантизації, а також виконання ролі охоронного амулета. На думку авторів, про існування в минулому вишитих піктограм на одязі українців свідчать фольклорні тексти, особливо колядки та щедрівки, які у вигляді ремінісценцій указують на колишнє побутування сюжетних візерунків. Колядки та щедрівки, пов’язані з часом, коли народився Спаситель, зберегли відгомони давніх космогонійних мотивів (наприклад «дерева життя»), але відображених у дусі християнських асоціацій.
Significant progress has not been achieved yet in the search for the semantics of traditional Ukrainian embroidery on clothes. In our opinion, this problem is related to another one: how and why did embroidery on traditional Ukrainian clothes appear in the first place? So, let us outline the search path associated with folklore texts, within the framework of the so-called “social life of things”. This approach is based on the results of research by American culturalists F. Boas and A. Kroeber, as well as those close to them, although evolutionists, L. Sternberg and Ukrainian K. Shyrotskyi. They have demonstrated how the genesis of embroidery on clothes originated from pictograms with complex mythological-worldview or ritual-magical semantics, the meaning of which was initially understandable to all community members, to decoration with the ornaments. For various peoples of North and South America, Siberia, Indochina, Indonesia, China, Japan, and other countries and parts of the world, the indicated genesis and development of decoration can be traced in various realities of the material culture: dishes, housing, interior items, tools, weapons, etc. The appearance of embroidery on clothes is associated with its important symbolic functions. We mean the inclusion of clothing in the existing picture of the world through its semantics and the role of a protective amulet. According to the authors, the existence of embroidered pictograms on Ukrainian clothes in the past is stated in the folklore texts, especially koliadky and schedrivky, indicating the former existence of plot patterns in the form of reminiscences. The texts of koliadky and schedrivky are connected with the season when the Savior was born, and have preserved echoes of ancient cosmogonic motifs, e.g., the “tree of life”, but reflected in the spirit of Christian associations.
Significant progress has not been achieved yet in the search for the semantics of traditional Ukrainian embroidery on clothes. In our opinion, this problem is related to another one: how and why did embroidery on traditional Ukrainian clothes appear in the first place? So, let us outline the search path associated with folklore texts, within the framework of the so-called “social life of things”. This approach is based on the results of research by American culturalists F. Boas and A. Kroeber, as well as those close to them, although evolutionists, L. Sternberg and Ukrainian K. Shyrotskyi. They have demonstrated how the genesis of embroidery on clothes originated from pictograms with complex mythological-worldview or ritual-magical semantics, the meaning of which was initially understandable to all community members, to decoration with the ornaments. For various peoples of North and South America, Siberia, Indochina, Indonesia, China, Japan, and other countries and parts of the world, the indicated genesis and development of decoration can be traced in various realities of the material culture: dishes, housing, interior items, tools, weapons, etc. The appearance of embroidery on clothes is associated with its important symbolic functions. We mean the inclusion of clothing in the existing picture of the world through its semantics and the role of a protective amulet. According to the authors, the existence of embroidered pictograms on Ukrainian clothes in the past is stated in the folklore texts, especially koliadky and schedrivky, indicating the former existence of plot patterns in the form of reminiscences. The texts of koliadky and schedrivky are connected with the season when the Savior was born, and have preserved echoes of ancient cosmogonic motifs, e.g., the “tree of life”, but reflected in the spirit of Christian associations.
Опис
Теми
Розвідки та матеріали
Цитування
Семантика традиційної вишивки на одязі українців у фольклорі: сучасний погляд / В. Балушок, М. Олійник // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2024. — Вип. 23(26). — С. 85–96. — Бібліогр.: 31 назв. — укр.