Етика особистісної комунікації в освітньому процесі
Завантаження...
Дата
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
Анотація
Стаття присвячена виявленню філософських засад взаємовідносин учасників освітнього процесу як центральної проблеми етики вищої школи. Виконано критичний аналіз теорії
когнітивної складової освіти особистості як ціннісної освіти, запропонованої Лоуренсом Кольбергом, а також соціально-системної концепції навчання Нікласа Лумана. Запропоновано
власну версію осмислення філософських засад взаємовідносин учасників освітнього процесу, яка спирається на теорії Л. Кольберга та Н. Лумана.
The article is devoted the exposure of philosophical principles of mutual relations of participants of educational process as a central problem of ethics of high school. Critical analysis of Lawrence Kohlberg's theory of formation of personality as the valued education, and also of Niklas Lumann's socially-system conception of teaching is carried out. The own version of comprehension of philosophical principles of mutual relations of participants of educational process, which leans on the theory of Kohlberg and Lumann, is offered.
The article is devoted the exposure of philosophical principles of mutual relations of participants of educational process as a central problem of ethics of high school. Critical analysis of Lawrence Kohlberg's theory of formation of personality as the valued education, and also of Niklas Lumann's socially-system conception of teaching is carried out. The own version of comprehension of philosophical principles of mutual relations of participants of educational process, which leans on the theory of Kohlberg and Lumann, is offered.
Опис
Теми
Філософія
Цитування
Етика особистісної комунікації в освітньому процесі / Н. Бойченко // Схід. — 2012. — № 4 (118). — С. 121-125. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.